ΤΑΣΟΣ ΝΙΚΑΚΗΣ: «Η σημαία δεν είναι κουρελόπανο του Πάγκαλου η του Βαρβιτσιώτη»

Ήταν κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης όταν πληροφορηθήκαμε για την καινούργια έκθεση του Τάσου Νικάκη, μέλους του Δ.Σ. του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης. Ενώ έργα του υπάρχουν στο ξενοδοχείο EgnatiaPalaceκαι την Γενική Κλινική Θεσσαλονίκης στον ισόγειο χώρο στο BlueBayHotelστην Ρόδο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον μας προκάλεσε το γεγονός ότι σε μια ανεθνική και πολιτικά ορθή εποχή, εκείνος επίμενε να χρησιμοποιεί την σημαία ως σύμβολο στην τέχνη του. Έτσι μετά τα εγκαίνια της έκθεσης του στην ChalkosGallery (Ιουστινιανού 21, Παναγία Χαλκέων) κανονίσαμε μια ενδιαφέρουσα όπως αποδείχθηκε συνέντευξη.

Κατ' άρχήν γιατί ο τίτλος "99"

Όπως ξέρεις και έχεις ανάλογη εμπειρία των εκθέσεων. Για το "99" υπάρχουν πολλές ερμηνείες. Θα πω την πιο "ελαφριά". 99 είναι τα έργα. 99 είναι το άρθρο 99 με το οποίο υποβιβάσθηκαν ο "Άρης" και η "ΑΕΚ". Και επίσης το πιο σημαντικό από όλα και δεν πρέπει να το παίρνουμε ως αστείο είναι τα 99 χρόνια που υποθήκευσαν την χώρα μας στους τοκογλύφους.

Πάνω σε αυτό το θέμα έχεις κάνει έργα όπως το "Άνεργος στα χρόνια του μνημονίου".

To βασικό μου μέλημα ήταν να αφιερωθώ σε αυτό το θέμα. Όμως οι αιθουσες συνήθως θέλουν και άλλα πράγματα για να μπορούν να εμπορεύονται.

Τι σημαίνει λοιπόν μνημόνιο για σένα;

Σημαίνει σκλαβιά, σημαίνει οπισθοδρόμηση, σημαίνει ότι δεν υπάρχει εθνική κυριαρχία γιατί καταστρατηγείται το Σύνταγμα. Σημαίνει μια μάζα ααργυρώνητων πολιτικών που για να μείνουν στην θέση τους και να εισπράττουν τον παχυλό τους μισθό σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες, είναι ικανοί να ξεπουλήσουν και τα παιδιά τους.

Υπάρχει ένας πίνακας που με εντυπωσίασε και που δείχνει τον θάνατο της πατρίδας μπροστά σε μια αδιάφορη οικογένεια Ελλήνων. Πιστεύεις ότι οι Έλληνες αδιαφορούν για την πατρίδα η τον θάνατο της;

Τους Έλληνες το μόνο που τους ενδιαφέρει έιναι να βρούν ένα κομάτι ψωμί. Οι τοκογλύφοι πριν Ελλάδα έχουν περάσει από πολλά άλλα κράτη. Ξέρουν από διαχείρηση μαζών, από ενοχοποίηση μαζών, από ενοχοποίηση πολιτών, από αποκοπή ριζών και παραδόσεων , ώστε να είναι ο καθένας μόνος του και να τον πολεμάνε και να τον νικάνε πιο εύκολα.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ό άλλος το τελευταίο πράγμα που τον απασχολεί είναι η πατρίδα του. Όταν υπάρχουν 340.000 σπίτια στην Ελλάδα που δεν έχουν ρεύμα. Και όταν λέμε ρεύμα δεν είναι μόνο ηλεκτροδότηση και το φως , είναι μαγειρεύω με το ρεύμα, σιδερώνω με το ρεύμα, ζεσταίνομαι με το ρεύμα. Υπάρχουν 150.000 σπίτια στην Ελλάδα χωρίς νερό. Αν είναι δυνατόν.

Σε πολλούς πίνακες κυριαχεί η Ελληνική σημαία. Τι σημαίνει για σένα πατριωτισμός και Ελλάδα;

Η Ελληνική σημαία είναι αυτη που συμβολίζει όλους εμάς. Εγώ διαφωνώ με την έννοια του σημερινού κράτους Ελλάδα. Δεν έχω καμμιά σχέση με αυτό το τυχάρπαστο δημιούργημα των συμμάχων, οι οποίοι το αμφισβητούν πλέον πάλι. Δεν έχω καμμία σχέση με αυτό το κράτος το οποίο το μόνο που κάνει είναι να ταλαιπωρεί τους πολίτες, το οποίο διοικείται από συμμορίες. Η Ελλάδα είναι ρίζες όλου του κόσμου. Η Ελλάδα είναι παντού και στην Ευρώπη ακόμα. Εμείς είμαστε Ευρώπη. Αυτοί είναι Φρανκενράιχ, είναι Αλλεμάνια. Όπως μας έκλεψαν τους αρχαίους θησαυρούς μας, κλέψανε και το όνομα τους.

Tι σημαίνει να χρησιμοποιείς στους πίνακες σου την Ελληνική σημαία σε μια εποχή δεν θεωρείται πλέον πολιτικά ορθό;

Ο καθένας έχει την δική του ορθότητα. Για μένα σημαία είναι ο Θουκυδίδης είναι ο Ρίτσος είναι ο Βάρναλης. Η σημαία είναι όλοι αυτοί. Η σημαία δεν είναι το «κουρελόπανο» του Πάγκαλου η του Βαρβιτσιώτη. Μην ξεχνιόμαστε. Γιατί οι απάτριδες και οι έμμισθοι είναι σε όλους τους χώρους. Για μένα δεν υπάρχει πλέον Δεξιά και Αριστερά. Υπάρχουν συμμορίες τραπεζιτών οι οποίοι λυμαίνονται τον χώρο με αλαζονία και χρησιμοποιούν δικά τους ανθρωπάρια που τα εξαγοράζουν  είτε με χρήμα.

Εγώ σκεφτόμουνα το βράδυ των εγκαινίων να κάναμε ένα χάπενινγκ την ώρα που η αίθουσα ήταν τίγκα από κόσμο να ερχόταν πέντε φίλοι με πέντε σημαίες του συμβόλου της κατοχής της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και να τις καίγανε. Διαφωνήσανε οι συμβουλάτορες. Για μένα δεν θα ήταν ένα χάπενινγκ, θα ήταν ένας συμβολισμός. Ούτως η άλλως αυτή η σημαία είναι το αληθινό «κουρελόπανο» γιατί δεν εκπροσωπεύει κανένα έθνος άρα νομικά δεν μπορείς να πάς για εξύβριση συμβόλου, παρά μόνο για φθορά ξένης περιουσίας. Θα συμβολίζαμε έτσι την μεγάλη πλειονότητα του Ελληνικού λαού που δεν πιστεύει ότι «μαζί τα φάγαμε».

Να μιλήσουμε για τα άλλα θέματα της έκθεσης; Πως αποφάσισες την χρήση των κολλάζ με ποιήματα του Ελύτη;

OEλύτης είναι οι ρίζες μας. Ο Ελύτης είναι Ελλάδα. Με ενοχλεί  που τα σημερινά ελληνόπουλα τον αγνοούν και αν τους ρωτήσεις θα σκεφτούν είναι μοντέλο της Ρενώ η καμμιά κολώνια του Βερσάτσε. Προσπαθώ, όσο ακόμα και με αυτό τον τρόπο να προωθήσω την ποίηση τους όχι μόνο στους νέους αλλά και σε όλους γύρω μας την ποίηση του. Είναι κρίμα να ξέρουμε τα πάντα για οποιαδήποτε τηλεπερσόνα και δεν ξέρουμε ένα ποίημα του Ελύτη.
ekthesi psomiadis



Τι σημαίνει για ένα σύγχρονο καλλιτέχνη, όπως εσύ η νοσταλγία, όπως την βλέπουμε και στην έκθεση;

Αυτές οι φωτογραφίες από την δεκαετία του 50 με την νοσταλγία που κρύβουνε είναι backtothefuture. Είναι τι θα ζούμε πάλι. Το 50 είναι ξανά μπροστά μας. Δυστυχώς η δεκαετία του 50 επανέρχεται, που ήταν πιο αγνές οι εποχές, αν και κάθε εποχή έχει τα προβλήματα της. Είναι περισσότερο παραπλανητική η έννοια της νοσταλγίας Θέλω να δείξω τι μας έρχεται. Θέλω να εξοικιώσω με αυτές τις εικόνες τον θεατή. Θα τα ξαναδεί αυτά τα πράγματα. 

Και η αγάπη για κινηματογραφικούς ήρωες;

Μεγάλωσα σε ένα χωριό των Σερρών, τον Προβατά., όπου είχαμε ένα σινεμά το «Ολύμπιο». Εκεί έβλεπα μια ταινία κάθε μέρα. ‘Ημουνα μέσα στην αίθουσα του σινεμά από τότε που γεννήθηκα.. Ως εκ τούτου ήθελα να τον αποτυπώσω κιόλας έστω σαν υποτυπώδη αναφορά είτε σε κινηματογραφικά πρότυπα είτε σε κινηματογραφικά θέματα είτε σε τίτλους. Πολλές φορές κλέβω τίτλους από κινηματογραφικές ταινίες και τους βάζω στους πίνακες μου.

Να κλείσουμε με μια πολιτική ερώτηση. Πιστεύεις ότι ο κόσμος πάει προς τον πατριωτισμό;  Η εμπειρία σου ποια είναι;

Η εμπειρία μου είναι σχετικά νωπή. Δυστυχώς ενεπλάκη ενεργώς με κόμματα και ήταν αρκετά επιζήμια για τον χαρακτήρα τον δικό μου

ekthessi 2



 Οι φωτογραφίες είναι του Γεώργιου Ευαγγέλου

Διαβάστηκε 809 φορές
Γιώργος Πισσαλίδης

O Γιώργος Πισσαλίδης έχει γεννηθεί στην Θεσσαλονίκη και ζει στην Αθήνα. Είναι καλλιτεχνικός συντάκτης και κριτικός κινηματογράφου. Έχει σπουδάσει Αγγλική Φιλολογία - Φιλοσοφία και έχει παρακολουθήσει μαθήματα Ιστορίας της Τέχνης στο Deree College Αγίας Παρασκευής. Έχει σπουδάσει Δημοσιογραφία στο "Δημοσιογραφικό Εργαστήρι" και σκηνοθεσία κινηματογράφου στην Σχολή Χατζίκου. Έχει εργαστεί επί σειρά ετών ως συνεργάτης των κυριότερων ελληνικών μουσικών περιοδικών (Ποπ & Ροκ, Jazz & Τζαζ, Οζ, Δίφωνο), αλλά και «έθνικ» περιοδικών του εξωτερικού (Folk Roots, Global Rhythm) Έχει γράψει το κεφάλαιο για την ελληνική μουσική στον διεθνούς κύρους «έθνικ» οδηγό «The Rough Guide on World Music: Europe, Asia & Pacific», που κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Penguin. Έχει επιμεληθεί τις σημαντικές συλλογές ελληνικής μουσικής Τhe Rough Guide to the Music (World Music Network, 2001) και Grecia: De Oriente Y De Occidente (Resistencia, 1999) σε Αγγλία και Ισπανία αντίστοιχα. Έχει υπάρξει συνεργάτης της "Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας" την περίοδο 1998- 2003. 
Εδώ και 11 χρόνια αρθρογραφεί για την εθνική κουλτούρα, τον Δεξιό και χριστιανικό κινηματογράφο. Με αυτό το αντικείμενο είναι τακτικός συνεργάτης της εφημερίδας "Ελεύθερος Κόσμος", ενώ άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε πολλά ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα όπως Ελληνικές Γραμμές, Τόλμη (το περιοδικό της Αρχιεπισκοπής Αθηνών), Ελληνική Αγωγή, Τότε, Λαβύρινθος, Patria, κλπ.. Έχει πραγματοποιήσει ομιλίες για διάφορα θέματα (Δεσμοί Ελλήνων, Φεστιβάλ Patria, Σύλλογος Θερμοπύλες κλπ), και έχει φιλοξενηθεί στον τηλεοπτικό σταθμό Τηλεάστυ. Από το 2012 παρουσιάζει την καθημερινή εκπομπή "Η τέχνη στα ορθά" στο διαδικτυακό ραδιόφωνο "Ράδιο Axis". Τέλος από τις αρχές του 2013 είναι υπεύθυνος της ιστοσελίδας "Διανεμισμός" όπου προβάλει την ομώνυμη παραδοσιοκρατική άποψη για την οικονομία και την κρίση.

Top
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για καλύτερη φυλλομέτρηση. Δείτε πώς χρησιμοποιούμε τα cookies και πώς μπορείτε να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σας. Περισσότερα…